طراحی سایت داینامیک

اگر کار شما در زمینه طراحی وب باشد به احتمال زیاد نام طراحی سایت داینامیک را قبلا زیاد شنیده اید. در این مطلب در مورد این که طراحی سایت داینامیک دقیقا چیست و چه مزایایی دارد صحبت خواهیم کرد. همچنین طراحی سایت داینامیک را از جهات مختلف با طراحی سایت استاتیک یا ایستا بررسی می کنیم.

جهت مشاوره بیشتر و یا سفارش طراحی سایت داینامیک با شماره ۶۶۸۴۵۵۲۸-۰۲۱ و ۰۹۱۰۱۶۵۱۲۵۴ تماس بگیرید.

آشنایی با طراحی سایت داینامیک

معنی طراحی سایت داینامیک

ویژگی های طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک یا به اصطلاح لاتین Dynamic Web Design در اصطلاح طراحان وب فارسی زبان به نام طراحی سایت پویا نیز خوانده می شود. کلمه داینامیک در اصطلاح فیزیک به چیزهایی گفته می شود که تحرک داشته باشند. یعنی ساکن نباشند و پویایی داشته باشند. همان طور که متوجه شدید وب سایت های داینامیک نیز این ویژگی را دارند. یعنی پویا هستند. اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چطور می شود که یک وب سایت پویا باشد؟ مگر وب سایت حرکت می کند؟ بله وب سایت نیز می تواند متحرک باشد. تحرک و پویایی در مورد وب سایت ها به اطلاعات و پردازش ها مربوط می شود. یعنی وب سایت هایی که فقط قابل خواندن نیستند و در آنها می توان پردازشی انجام داد طراحی سایت داینامیک دارند.

چرا قبلا داینامیک بیشتر شنیده می شد؟

تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک

اصطلاح طراحی سایت داینامیک چند سال قبل بیشتر شنیده می شد. این بدین معنی نیست که این نوع طراحی دیگر کاربردی ندارد. بلکه بالعکس! یعنی این مدل طراحی به قدری ملموس شده است که دیگر همه می دانند طراحی سایت نوین با استاندارهای جدید حتما داینامیک نیز هست! 

برای این که بدانید داینامیک بودن وب سایت دقیقا چه معنایی دارد به چند سال پیش برمی گردیم. زمانی که وب سایت ها ثابت بودند. یعنی وب سایت ها شامل صفحاتی بودند که تنها قابل خواندن بود. در وب سایت نمی توانستیم پردازشی انجام دهیم. این وب سایت ها طراحی سایت استاتیک داشتند.

با دانستن اطلاعات کمی در مورد html و css هر کسی می توانست به سادگی یک وب سایت ایستا بسازد. خیلی از شرکت های قدیمی با وب سایت های ایستا کار می کردند. این مدل طراحی برای طراحی سایت شرکتی کاربرد بیشتری داشت.

کاربرد طراحی سایت داینامیک

بانک اطلاعاتی

طراحی سایت داینامیک با پایگاه داده

برای درک بهتر مفهوم طراحی سایت داینامیک باید با بانک اطلاعاتی یا همان دیتابیس نیز کمی آشنایی داشته باشید. بانک اطلاعاتی محلی است که اطلاعات سایت شما در آنجا ذخیره می شود. در واقع اطلاعات در بانک اطلاعاتی ذخیره می شوند تا در زمان نیاز از آنها استفاده شود. همه وب سایت های داینامیک به یک بانک اطلاعاتی متصل هستند. در واقع بدون استفاده از بانک اطلاعاتی طراحی سایت داینامیک امکان پذیر نیست. بانک اطلاعاتی است که باعث پویایی و داینامیک بودن سایت شما و تغییر محتوای سایت می شود. به طور مثال هنگامی که شما نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می کنید سایت به پایگاه داده وصل می شود. اگر کاربری با این مشخصات قبلا در سایت ثبت نام کرده باشد اطلاعات باید در پایگاه داده وجود داشته باشد. در غیر این صورت با پیغام خطا وارد می شوید. همچنین اگر نام کاربری را درست وارد کرده باشید اما رمز عبور را غلط وارد کنید با پیغام خطای دیگری مواجه می شوید. چرا که متناظر با نام کاربری شما رمز دیگری در پایگاه داده قرار گرفته است. پس مشخص می شود که هر وب سایتی که ثبت نام اینترنتی دارد باید طراحی سایت داینامیک داشته باشد. چرا که باید به پایگاه داده وصل شود. تمامی اطلاعات ثبت نام کاربران در پایگاه داده به صورت مرتب ذخیره می گردد. 

مزایای طراحی سایت داینامیک برای فروشگاه

یکی از مهم ترین کاربردهای طراحی سایت داینامیک برای طراحی فروشگاه اینترنتی است. در یک فروشگاه اینترنتی بیش از همه به بانک اطلاعاتی و پویایی نیاز است. برخی از مواردی که پویایی و داینامیک بودن دارد را با یکدیگر بررسی می کنیم.

در بیشتر فروشگاه های اینترنتی سیستم ثبت نام کاربران وجود دارد. وقتی کاربری در وب سایت ثبت نام می کند اطلاعاتی که موقع ثبت نام کاربر توسط فرم وارد می شود در دیتابیس یا همان بانک اطلاعاتی ذخیره می گردد. هنگامی که کاربر نام کاربری و پسورد خود را وارد می کند اطلاعاتی به سمتی دیتابیس ذخیره می شود. سپس اطلاعات پردازش شده و به سمت کاربر ارسال می شود. در نتیجه کاربر وارد پنل کاربری خود می گردد.

در پنل کاربری می توان به اطلاعاتی دسترسی داشت. به طور مثال محصولاتی که قبلا خریداری شده در این قسمت قابل مشاهده است. همچنین این که سفارش در چه مرحله ای قرار دارد نیز دیده یم شود. به طور مثال سفارش کاربر ممکن است در مراحل مختلفی مانند در حال ارسال یا ارسال شده باشد. همچنین پس از این که کاربر خرید دیگری انجام می شود اطلاعات پنل کاربری تغییر می کند و سفارش جدید نیز در این قسمت دیده می شود.

مزایا و معایب طراحی سایت داینامیک

آمار گیری

همان طور که گفته شد در وب سایت های داینامیک اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شود. این باعث می شود که بتوانید خیلی راحت از این اطلاعات برای آمار گرفتن استفاده کنید. به طور مثال ممکن است وب سایت شما مربوط به یک فروشگاه اینترنتی باشد. خیلی راحت می توانید تعداد محصولات قرمز را ببینید. همچنین تعداد خرید هایی که از یک محصول در ماه خاصی انجام شده است مشخص می شود. 

پنل مدیریت

طراحی سایت داینامیک با پنل مدیریت

مدیریت سایت های داینامیک خیلی راحت تر است. بیشتر وب سایت هایی که با این ساختار طراحی می شوند یک پنل مدیریت محتوا دارند. از طریق این پنل به راحتی می توان اطلاعاتی را در سایت اضافه یا کم کرد. به طور مثال می توان با وارد شدن به قسمت محصولات در پنل وب سایت قیمت محصولات را به روز رسانی کرد. همچنین تغییر متن و اطلاعات بسیاری از صفحات سایت به راحتی امکان پذیر است.

در واقع دیگر نیاز نیست که برای تغییر دادن هر المان کوچکی کدنویسی کنید. طراحی سایت داینامیک نیاز شما را به کدنویسی از بین می برد. همچنین برای کسانی که با طراحی وب آشنایی ندارند نیز به راحتی قابل استفاده است. این افراد دیگر نیاز ندارند تا مرتب با طراح سایت در ارتباط باشند و از او بخواهند قسمتی را تغییر دهد. 

کار کردن با پنل مدیریت بسیار لذت بخش است. به راحتی می توانید سایت خود را از جهات مختلف به روز رسانی و آپدیت نمایید. به طور مثال می توانید قیمت اجناس و اینکه موجود هستند یا ناموجود را مشخص نمایید. می توانید در متن ها تغییراتی ایجاد کنید و بسیاری کارهای دیگر. البته میزان قابلیت هایی که در پنل مدیریت وجود دارد به این بستگی دارد که طراح سایت شما چه سطحی از دسترسی را به شما می دهد. معمولا برای این که کسی که بر روی سایت تغییراتی می دهد به اشتباه قسمت دیگری را خراب نکند سطح دسترسی خاصی توسط طراح وب برای او در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال سطح دسترسی مدیر فروشگاه در یک سایت فروشگاهی می تواند تنها این باشد که سفارشات و محصولات را ببیند. و یا مسئول مدیریت محتوا ممکن است تنها سطح دسترسی برای انتشار مقاله در سایت را داشته باشد. بدین ترتیب از خراب کاری های احتمالی به دلیل نداشتن اطلاعات فنی تا حد خیلی زیادی جلوگیری می شود. این سطوح دسترسی با توجه به نوع سایت شما و سیاست های کاری که دارید می تواند متفاوت باشد.

قابلیت ارتقا

طراحی سایت داینامیک و قابل ارتقا

طبیعی است که هر چیز بهتری هزینه بیشتری هم داشته باشد. قیمت طراحی سایت داینامیک بیشتر از استاتیک است. اما با دانستن مزایای طراحی سایت داینامیک نسبت به استاتیک کمتر کسی است که داینامیک را انتخاب نکند.

یکی از مهم ترین مزایای طراحی سایت داینامیک ارتقای راحت وب سایت است. ممکن است قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را داشته باشید. حتما یک طراحی سایت حرفه ای هدف شما باید باشد. اما خب ممکن است در ابتدای کار توان پرداخت هزینه زیادی را نداشته باشید. می توانید یک وب سایت ساده تر طراحی کنید و سپس به تدریج قابلیت های وب سایت را ارتقا دهید.

امنیت

مفهوم امنیت در طراحی سایت داینامیک

مساله امنیت در مورد اطلاعات همیشه وجود دارد. امکان هک کردن یک سایت داینامیک خیلی بیشتر از سایت استاتیک است. هر چقدر اطلاعات سایت شما مهم تر باشد اهمیت امنیت بیشتر احساس می شود. به طور مثال در بانک اطلاعاتی یک اداره دولتی ممکن است اطلاعات زیادی وجود داشته باشد. اگر به هر دلیلی این اطلاعات از بین برود معلوم نیست چه اتفاقی برای اعتبار اداره خواهد افتاد! 

بخشی از امنیت سایت مربوط به شبکه و سرور است که باید از یک جای معتبر استفاده شود. بخشی نیز باید در کدنویسی سایت شما رعایت شده باشد. یعنی دیچه های نفوذی سایت باید بسته شده باشد تا هکرها به راحتی نتوانند سایت شما را هک کنند.

پرسش های رایج درمورد طراحی سایت داینامیک

آیا با هر زبانی می توان طراحی سایت داینامیک داشت؟

بله طراحی سایت داینامیک با هر زبانی قابل انجام است. بدیهی است که نوع پیاده سازی و طراحی با زبان های متفاوت متمایز است. همچنین ساختارهای دیتابیس و نحوه اتصال دیتابیس به سایت نیز در هر زبانی متفاوت می باشد. به طور مثال پایگاه داده قابل استفاده برای طراحی سایت داینامیک با زبان php به طور معمول از پایگاه داده mysql استفاده می شود. در حالی که برای وب سایت هایی که به زبان asp.net هستند باید از sql server استفاده نمایید. نحوه کار با پایگاه داده ها ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. اما به طور معمول دارای شباهت هایی نیز هست. در واقع اساس کار تقریبا یکسان خواهد بود.

پنل مدیریت محتوا به چه صورت است و چه مواردی برای مدیریت دارد؟

با توجه به ساختار وب سایت شما و این که چه مواردی نیاز به مدیریت دارد ممکن است موارد مختلفی در پنل مدیریت سایت قابل کنترل و تغییر باشند. در بسیاری از وب سایت ها از پنل های مدیریت محتوای آماده استفاده می گردد. همچنین می توانید از پنل های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا و موارد مشابه استفاده کنید. در مواردی که طراحی سایت اختصاصی مورد نظر شما باشد نیز به طور معمول از پنل هایی برای مدیریت سایت استفاده می گردد که شخصی شده و سفارشی شده هستند.

آیا امکان طراحی فروشگاه آنلاین به صورت استاتیک ممکن است؟

تقریبا می توان گفت خیر! برای این که یک فروشگاه حرفه ای به صورت آنلاین داشته باشید برخی موارد مانند قابلیت پرداخت اینترنتی و بسیاری قابلیت های دیگر تقریبا برای شما الزامی خواهند بود. به همین دلیل به پایگاه داده نیاز فراوانی احساس می شود. همچنین با توجه به این که باید حساب کاربری، انواع مختلف پنل های مدیریت و… ایجاد نمایید حتما باید طراحی سایت داینامیک داشته باشید و سایت شما به پایگاه داده متصل شود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button