انتخاب نام دامنه

زمانی که تصمیم می گیرید وب سایتی داشته باشید باید به انتخاب نام مناسب برای دامنه نیز فکر کنید. انتخاب نام دامنه بسیار مهم است. بهتر است نامی را در نظر بگیرید تا بتوانید تا انتها با آن ادامه دهید. نامی که نمی توانید به این راحتی آن را عوض کنید. نام مجموعه یا شرکت که در وب سایت درج می کنید را می شود تغییر داد. البته آن هم تا حد زیادی به دامین یا دامنه شما وابسته می باشد. اما تغییر دامنه بهتر است انجام نشود. چرا که می تواند تبعات زیادی برای شما داشته باشد. در این مطلب کمی به این موضوع بسیار مهم خواهیم پرداخت.

بهترین انتخاب نام دامنه سایت

آینده نگری خدمات یا گروه کالاها

یکی از متداول ترین راه های انتخاب نام دامنه توجه به زمینه فعالیت است. به طور مثال چه خدماتی انجام می دهید و در چه زمینه ای فعالیت دارید. یا فروشگاه شما در چه زمینه ای است و چه کالاهایی دارید. یکی از موارد خیلی مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که فردا بهتر از امروز خواهید بود. ممکن است تنوع خدمات شما بیشتر شود. یا ممکن است کالاهایی در دسته های مختلف و بیشتر داشته باشید. بهتر است یک آینده نگری داشته باشید. پیش خود بگویید اگر خدماتم را بیشتر کردم در چه زمینه هایی ممکن است باشد. یا اگر کالاهای بیشتری خواستم اضافه کنم این کالاها احتمالا در کدام دسته ها هستند. از همین الان تصور کنید در حد مطلوب درآمد دارید و می خواهید آن را گسترش دهید. پس در انتخاب نام دامنه وب سایت خود این موارد را در نظر داشته باشید.

یکی از اشتباهاتی که خیلی ها انجام می دهند این است که اصلا توجهی به آینده کارشان ندارند. به طور مثال به انتخاب نام برند “ایران رادیاتور” توجه کنید. این شرکت و در واقع گروه قدیمی در زمینه تولید رادیاتور فعالیت داشته اند. اما امروز کولرهای گازی و حتی یخچال هم ممکن است تولید کنند. یک کولر گازی که روی آن نام “ایران رادیاتور” نوشته شده است جالب نیست. البته قصد نداریم در مورد برند صحبت کنیم. اما دامنه نیز در همین حد مهم است. و حتی از آن هم مهم تر است. یکی از اشتباهاتی که وب سایت “دیجی کالا” کرده است هم همین است. انتخاب نام دامنه “digikala” دات دام که شاید کمتر به آن فکر کرده باشید. این مجموعه روزی که شروع به کار کردند تنها کالاهایی در حوزه فن آوری به فروش می رساندند. هرگز هم فکرش را نکردند که روزی وب سایتی با این تعداد مراجعه کننده داشته باشند. وب سایتی که در آن تنها کالاهایی چون لپ تاپ و کامپیوتر و موبایل به فروش می رسید امروز به این جا رسیده است. شاید بتواند نام مجموعه اش را عوض کنید. یعنی وقتی وارد دامنه digikaka.com می شوید با نامی دیگر رو به رو شوید. اما این کار به لحاظ حرفه ای جالب نیست. از همان اول نامی انتخاب کنید که قابل گسترش باشد.

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه بر اساس استاندارد سئو

اگر فکر می کنید نام دامنه به سئو و بهینه سازی سایت ربطی ندارد سخت در اشتباه هستید. این روزها گوگل همه چیز را مد نظر قرار داده است. مو را از ماست می کشد. و به همه چیز گیر می دهد و منتظر است موردی را رعایت نکنید تا به شما نمره منفی بدهد. یکی از مواردی که رسما اعلام کرده برایش مهم است همین انتخاب نام دامنه است. خود گوگل گفته بهتر است دامنه شما ۸ حرفی باشد. البته می توانید کمی بیشترش هم کنید. اما خودش گفته بهترین نام همین است. پس بهتر است نامی با این تعداد حروف انتخاب کنید. پس به طور مثال negarche.com برای گروه طراحی وب نگارچه بهتر از نام negarchewebsite.com و چنین نام هایی است که می توانستیم انتخاب کنیم. اگر فروشگاه هستید و می خواهید وب سایتی گوگل پسند داشته باشید از همان ابتدا این مورد را در نظر بگیرید. سئو سایت فروشگاهی خودش کار سختی است. همین موارد ساده می تواند به شما در رتبه گرفتن کمک کند. در مورد شرکت ها نیز سختی زیادی وجود دارد. ممکن است رقبای سر سختی داشته باشند. پس بهتر است با رعایت این موارد ساده از همان ابتدا به رتبه گرفتن بهتر خود کمک کنند.

انتخاب نام دامنه بر زمینه فعالیت اصلی

قطعا هر کسب و کاری یک زمینه فعالیت اصلی دارد. به طور مثال یک گروه نجاری و یا چنین چیزی هم یک فعالیت اصلی دارند. به طور مثال تخصصشان یا در مورد کابینت یا کمد و یا موارد دیگر است. منظور ما در این جا صرفا حرفه اصلی است که در این مثال ساده “نجاری” است. بر این اساس می شود نام های مرتبطی چون najarbashi یا mrnajar و یا چنین نام هایی برا برای دامنه انتخاب کرد. البته باید ببینید که این نام ها را قبلا کسی نگرفته باشد. در انتخاب نام دامنه هم چنین باید کمی هم سریع تصمیم بگیرید. یکی از راه ها همین است. پسوند و پیشوندهایی را به نام حرفه بچسبانید. ببینید که کدامیک خالی است. همان را انتخاب کنید. این یکی از روش های ساده و متداول است.

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام مخفف

گفتیم که بهترین انتخاب نام دامنه با توجه به زمینه فعالیت و یا نام تجاری است. نام برند شما ممکن است کمی طولانی باشد. چنین نامی کمی غیر استاندارد است و بهتر است از کوتاه شده و یا مخفف آن استفاده کنید. به طور مثال گروه پزشکی کیان تجهیز طب پیشرو (این نام کاملا تصادفی است) می تواند دامنه ای به شکل kttp داشته باشد. حال می تواند پسوند com یا ir نیز داشته باشند. ما در این جا به انتخاب نام دامنه توجه داریم. پسوند موضوع دیگری است که در این مطلب به آن نمی پردازیم.

انتخاب نام دامنه از روی ترجمه انگلیسی 

یک روش ساده دیگر برای انتخاب نام دامنه این است که از ترجمه انگلیسی فعالیت خود و یا نام برند استفاده کنید. می توانید عبارات فارسی و انگلیسی را نیز ترکیب کنید. این روش را خیلی از دوستان به کار می گیرند و روش خوبی هم هست. به خصوص با توجه به این که تعداد وب سایت ها زیاد شده است. پس ممکن است خیلی از نام هایی که به ذهن شما می رسد پر شده باشد. یعنی کسی قبلا آن نام را خریده باشد و شما دیگر نتوانید آن را بخرید.

۱ نظر

  1. کپل آرت 1401/03/23 پاسخ

    تشکر از این بررسی کامل و جامع

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button