اولین لپ تاپ جهان | رونمایی از اولین لپ تاپ دنیا

کامپیوترها خیلی زود خود را وارد زندگی مردم کردند. زندگی مردم و حتی کسب و کارها خیلی زود با کامپیوتر عجین شد. تا جایی که پس از چند سال از وارد شدن کامپیوترها به خانه ها همه مردم عادت کردند بسیاری از کارهایشان را با کامپیوترها انجام دهند. پس از چند سال ایده کامپیوترهای قابل حمل به ذهن بشر رسید. کامپیوترهایی که به راحتی می توان آن ها را با خود همراه داشت. در این مطلب می خواهیم در درباره این ایده جالب صحبت کنیم. اولین لپ تاپ جهان را مورد بررسی قرار می دهیم. خواهیم گفت که چه کسی مبدع و سازنده اولین لپ تاپ دنیا بوده است و در چه سالی این لپ تاپ ساخته شده است. همچنین بیوگرافی آدام اوسبرن را خواهیم خواند که بسیار شنیدنی و جذاب است.

آدام اوسبرن سازنده اولین لپ تاپ جهان

اولین لپ تاپ تاپ جهان توسط یک دانشمند آمریکایی ساخته شده است. آدام اوسبرن اولین کسی بود که چنین کامپیوتری را ساخت. این دانشمند در زمینه فناوری کارهای زیادی انجام داده است. از جمله این کارهای مهم طراحی اولین کامپیوترهای کوچک بود که امروزه مدل های بسیار پیشرفته تری از آن ساخته شده است. آدام اوسبرن زاده ۶ مارس ۱۹۳۹ میلادی است. آدام در ۱۸ مارس ۲۰۰۳ درگذشت. خدمتی که او به دنیای فناوری کرد یک خدمت بی مانند بود. گرچه مثل خیلی از دانشمندان هرگز نامش آن قدر شنیده نشد. ایده او بعدتر توسط شرکت های بزرگ سازنده کامپیوترهای خانگی پربارتر شد. تا جایی که امروزه لپ تاپ ها هر روز حرفه ای تر می شوند. هر روز شاهد ساخت لپ تاپهایی سبک تر و با امکانات بهتر هستیم.

اولین لپ تاپ جهان را آدام اوسبرن ساخت
آدام اوسبرن سازنده اولین لپ تاپ جهان

اوسبرن بسیار از زمانه خودش جلوتر بود. شاید اگر اینترنت همه گیر شده بود نامش بسیار بیشتر شنیده می شد. اما امروزه کمتر کسی است که بداند او اولین لپ تاپ جهان را ساخته است. اطلاعات خیلی کمی درمورد آدام اوسبرن موجود است. لپ تاپی که او ساخت در همان زمان نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. عکس اولین لپ تاپ دنیا به همراه خود آدام اوسبرن در روزنامه های همان زمان به چاپ رسید. گرچه کامپیوتر در آن زمان کمی گران قیمت بود و خیلی ها کامپیوتر نداشتند. هیچ کس فکرش را نمی کرد که روزی برسد که لپ تاپ ها در هر خانه ای باشند.

بیوگرافی آدام اوسبرن سازنده اولین لپ تاپ دنیا

آدام یک مبدع و کارآفرین بود. در ادامه کمی هم به کارهای حرفه ای ترش می پردازیم. آدام اوسبرن یا آدام اوزبرن در ۶ مارس ۱۹۳۹ در تایلند متولد شد. پدر و مادرش بریتانیایی بودند. اما بیشتر کودکی آدام در هند گذشت. پدر و مادرش او را تشویق می کردند تا وارد حوزه مورد علاقه اش یعنی کامپیوتر شود و در همین رشته درس بخواند. او نیز چنین کرد و وارد دانشگاه بیرمنگام شد. آدام اوسبرن در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد. او به این اکتفا نکرد و تصمیم گرفت تا در رشته کامپیوتر تا مقطع دکترا پیش برود. به همین خاطر به دانشگاه Delaware رفت و از این دانشگاه مدرک دکترای خود را گرفت. پس از آن وارد شرکت شل اویل شد. در این شرکت به عنون مهندس شیمی کار کرد و در کارش نیز موفق بود. اما به دلیل علاقه ای که به رشته کامپیوتر و کار در این حوزه داشت از شرکت شل اویل بیرون آمد و کار را در حوزه تکنولوژی را پیش گرفت.

سازنده اولین لپ تاپ جهان آدام اوسبرن
سازنده اولین لپ تاپ جهان آدام اوسبرن
بیوگرافی آدام اوسبرن سازنده اولین لپ تاپ جهان

در اوایل سال ۱۹۷۰ در شرکتی استخدام شد و در رشته تحصیلی خودش کارش را ادامه داد. او به عنوان یک مهندس کامپیوتر کارش را در این شرکت ادامه داد. همچنین تصمیم گرفت تا کتاب هایی را در این حوزه به چاپ برساند. او علاقه زیادی داشت تا دیگران را به این حوزه علاقه مند سازد. و انتشار کتاب هایی در مورد کامپیوترها می توانست کار کردن با کامپیوتر را به دیگران آموزش دهد. در آن سال ها نیز کتاب های کامپیوتر آن قدر نبودند. به همین خاطر کتاب هایی که آدام اوسبرن به چاپ رسانید با استقبال زیادی رو به رو شدند. سازنده اولین لپ تاپ جهان کارش را ابتدا با چاپ کتاب آغاز کرد. اما در ادامه زندگی اش جور دیگری رقم خورد.

انتشارات اوسبرن

کتاب های آدام با استقبال رو به رو شدند. آدام نیز تصمیم گرفت یک انتشارات راه بیندازد تا در این زمینه به صورت تخصصی تر کار کند. در سال ۱۹۷۲ انتشارات اوسبرن تاسیس شد و انتشار کتاب هایی در حوزه کامپیوتر و تکنولوژی را شروع کرد. او یک کتاب نوشته بود که با نام “مقدمه ای بر میکروکامپیوترها” به چاپ رسید. این کتاب از محبوب ترین کتاب هایی بود که آدام نوشت. در زمان خودش بیش از ۳۰۰ هزار نسخه فروخته شد که رقم قابل توجهی بود. بعدها بیل گیتس و پل آلن در کارهای اولیه خودشان برای طراحی سیستم عامل از این کتاب به شدت استفاده کردند. آدام تصمیم گرفت تا کارش را عملی تر پیش ببرد. به همین خاطر یک شرکت کامپیوتری تاسیس کرد. سرمایه اولیه این شرکت را با فروش کتاب هایی که انتشارات اوسبرن می فروخت تامین کرد.

شرکت کامپیوتری اوسبرن

در سال ۱۹۸۱ آدام اوسبرن اولین لپ تاپ جهان را که ۱۰ کیلوگرم وزن داشت ساخت. ساخت چنین کامپیوتری سر و صدای زیادی به پا کرد. در آن زمام رقبا نیز گوش ها را تیز کردند و در خفا طرح کامپیترهای قابل حمل را پیش بردند که بعدترها باعث شد آدام اوسبرن نتواند دیگر در این بازار کار کند. اولن لپ تاپ جهان با سیستم عامل CP/M کار می کرد. این سیستم عامل قبل از MS-DOS طراحی شده بود و یک سیستم عامل استاندارد و بسیار محبوب بود. مانیتور ۵ اینچی و یک کیبورد کامل از امکانات این لپ تاپ بود. روزنامه های آن زمان این طور نوشتند که کامپیوتری ساخته شده است که زیر صندلی هواپیما چاپ می شود. تصویر آدام اوسبرن در کنار این کامپیوتر قابل حمل باعث شهرت بسیار آدام شد.

اولین لپ تاپ جهان بسیار ارزان قیمت بود!

یکی از جذاب ترین و جالب ترین کارهایی که آدام کرد این بود که اولین لپ تاپ جهان را با قیمتی بسیار پایین عرضه کرد. قیمت گذاری که آدام برای این کامپیوتر قابل حمل کرده بود باعث شده بود تا رقبا اعتراض کنند. اولین لپ تاپ جهان فروش خیلی خوبی داشت و باعث شد تا خیلی ها به کامپیوتر روی بیاورند. در سال ۱۹۸۱ این کامپیوتر با قیمت ۶ ملیون دلار و در سال بعاد ۶۸ ملیون دلار فروخته شد. شرکت کامپیوتری آدام اوسبرن در هر ماه بیش از ۱۰ هراز نسخه از این کامپیتر را وارد بازار می کرد. این تعداد بسیار قابل توجه بود و باعث فروش بسیار شرکت آدام اوسبرن شد.

اشتباه اوسبرن در اعلام عرضه نرم افزارهایش

در آن زمان اوسبرن مجموعه های نرم افزاری کامل و بسیار کاربردی را تحت عنوان نرم افزارهای اوسبرن عرضه می کرد. در آن زمان مجموعه نرم افزاری اوسبرن۱ در بازار بود و خرید و فروش می شد. اوسبرن در حال طراحی و عرضه مجموعه نرم افزارهای اوسبرن۲ بود و خود در روزنامه ها این طور گفته بود که این مجموعه بسیار حرفه ای تر و بهتر است و قیمت بهتری هم دارد. این در حالی بود که هنوز مجموعه اوسبرن۲ تکمیل نشده بود و خیلی هم طول کشید تا این مجموعه تکمیل شود. در این زمان مجموعه اسبرن۱ دیگر فروش آن چنانی نداشت. چون مردم منتظر نرم افزارهای اوسبرن۲ بودند. همین باعث شد تا سرمایه شرکت اوسبرن به شدت کاهش پیدا کند و این موضوع کار را به شدت سخت تر کرده بود. این فرصتی شد تا شرکت BMI بتواند پیشی بگیرد و کامپیوترهای خانگی اش را بفروشد. کامپیوترهایی که به کمک بیل گیتس به سیستم عامل داس نیز مجهز شده بودند. در بیوگرافی بیل گیتس خواهید خواند که بیل گیتس و BMI چطور توانسته اند بازار فروش کامپیوترها را در دست بگیرند. اگر اوسبرن دچار افت سرمایه نمی شد شاید جایگاهش از بیل گیتس فراتر می رفت و بسیار بیشتر شناخته می شد.

اثر اوسبرن!

شرکت های کامپیوتری اصطلاحی را تحت عنوان اثر اوسبرن ایجاد کردند. اثر اوسبرن به معنی این بود که هرگز نباید از محصولی که تکمیل نشده است صحبت کرد. این اتفاق و شکست شرکت کامپیوتری اوسبرن درس عبرتی برای شرکت های دیگر و رقبای کاری اش شده بود. خود اوسبرن نیز کتابی نوشت که با نام “ظهور و سقوط شرکت اوسبرن” به چاپ رسید. این کتاب را نیز به چاپ رسانید و دیگران و افرادی که در این حوزه کار می کردند بسیار از فراز و فرودهای زندگی اوسبرن که در این کتاب نوشته شده بود استفاده کردند. گویی اوسبرن در این کتاب دلنوشته هایش را نوشته بود. از آنجا که نویسنده خوب و ماهری هم بود توانست به زیبایی و با قلمی شیوا و روان این کتاب را به تحریر در بیاورد.

مرگ اوسبرن

آدام اوسبرن در سال ۱۹۹۲ به مشکلات مغزی غیر قابل درمانی دچار شد. او فشار زیادی را تحمل کرده بود و شکست بسیار سنگینش باعث شد تا روحیه خوبی نیز نداشته باشد. او در سال ۲۰۰۳ در هند در اوج گمنامی درگذشت.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button