لاراول چیست

زبان php یکی از معروف ترین و محبوب ترین زبان های طراحی وب است. سالانه وب سایت های خیلی زبادی با استفاده از php طراحی می شوند. اگر بخواهیم یکی مثالی ایرانی را بررسی کنیم فروشگاه digikala یک مثال خوب به شمار می رود. طراحی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا از سال ۹۷ از asp.net به زبان php تغییر کرد. البته php تنها برای نوشتن فروشگاه های اینترنتی بزرگ نیست. حتی برای طراحی سایت شرکتی با پیچیدگی های کم نیز می توانیم از آن استفاده کنیم. برای طراحی وب با استفاده از php فریم ورک های مختلفی وجود دارد. یکی از این فریم ورک ها لاراول است. در واقع لاراول را از خیلی جهات می توانیم بهترین فریم ورک این زبان بدانیم. در ادامه در مورد این که لاراول چیست و چه ویژگی هایی دارد بیشتر می پردازیم.

لاراول چیست و چه ویژگی هایی دارد

معرفی کلی لاراول

لاراول چیست

لاراول یکی از مهم ترین فریم ورک هایی است که برای php وجود دارد. این فریم ورک بر پایه MCV کار می کند. اما شاید برای شما در همین ابتدا این سوال پیش بیاید که مهم ترین ویژگی های لاراول چیست که باعث محبوبیت آن شده است؟ در جواب باید گفت که فریم ورک لاراول نوشتن یا برنامه نویسی کردن برنامه های تحت وب با استفاده از php را بسیار ساده تر می کند. لاراول مجموعه ای خیلی قوی از بهترین راه حل های برنامه نویسی است. این راه حل ها با استفاده از سینتکس های معنادار و خلاقانه امکان برنامه نویسی را برای شما به راحت ترین شکل ایجاد می کنند.

پیدایش لاراول ۱

فردی به نام تیلور اوتوِل (Taylor Otwell) فریم ورک لاراول را پایه ریزی کرد. او قصد داشت نسبت به فریم ورک CodeIgniter ارائه یک راه حل حرفه ای و پیشرفته را برای توسعه دهندگان وب اپلیکیشن راحت تر کند. در سال ۲۰۱۱ اولین نسخه لاراول که laravel1 بود ایجاد شد و در اختیار توسعه دهندگان وب قرار گرفت. ماه بعد برخی ایرادات این فریم ورک برطرف شد و نسخه کامل لاراول ۱ عرضه شد. اولین نسخه لاراول مکانیسم هایی چون Model، View، Session و Navigation را شامل می شد. اما از آنجایی که Controller در آن وجود نداشت باعث شد که این فریم ورک قابلیت پشتیبانی از MCV را نداشته باشد.

نسخه دوم لاراول

لاراول ۲ نیز در سال ۲۰۱۱ عرضه شده است. در این نسخه بهینه سازی های زیادی روی این فریم ورک انجام شده بود. قابلیت پشتیبانی از Controller ها اصلی ترین ویژگی لاراول ۲ به شمار می رفت. در این آپدیت لاراول توانایی پیدا کرد تا کاملا از MCV پشتیبانی نماید. به همین خاطر به عنوان یک فریم ورک توسط توسعه دهندگان وب اپلیکیشن شناخته شد. ویژگی دیگر این نسخه از لارول این بود که موتور رندر قالب blade بود. این موتور رندر معروف با هدف های بزرگی چون تسریع سرعت توسعه دادن قالب ها و کاهش خط های کد نویسی ایجاد شده بود.

سومین نسخه لاراول

در سال ۲۰۱۲ میلادی لاراول ۳ نیز منتشر شد. اگر بخواهیم دقیقا بدانیم که اصلی ترین ویژگی لاراول ۳ چیست می توانیم به خط فرمان CLI اشاره کنیم. این خط فرمان با نام دیگر artisan نیز شناخته شده است. artisan امکانات خیلی زیادی را به توسعه دهندگان می دهد. سومین نسخه از لاراول نسبت به نسخه های قبلی محبوبیت بیشتری پیدا کرد. ویژگی های دیگر و مهم این نسخه قابلیت مدیریت پایگاه داده، پشتیبانی کردن از سیستم پکیجینگ و اضافه شدن مستندات خیلی قوی بودند. 

لاراول نسخه چهارم

پس از این که لاراول نسخه سوم توسط شمار زیادی از توسعه دهندگان وب پذیرفته شد تصمیم گرفته شد که آپدیت های بیشتری به آن اضافه شود. به همین خاطر در سال ۲۰۱۳ لاراول نسخه چهارم خود را عرضه کرد. این آپدیت بر پایه کدهای Illuminate  ساخته شده است. در این نسخه لاراول از اول بازبینی شد و خیلی ایرادات در آن برطرف شد. همچنین به این دلیل که این نسخه از سیستم Composer پشتیبانی میکرد توانست خیلی پیشرفت کند.

عرضه لاراول ۵

در سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از انتشار نسخه قبلی لاراول آپدیتی تحت عنوان لاراول ۵ نیز عرضه شد. در این نسخه ویژگی های مثبت خیلی زیادی به این فریم ورک افزوده شد. به طور مثال این نسخه از سیستم برنامه ریزی اجرای وطایف با استفاده از پکیج scheduler پشتیبانی می کرد. عملیات احراز هویت نیز ساده تر شد. ساختارهای درختی برای توسعه اپلیکیشن ها نیز به این نسخه اضافه شدند. این نسخه از لاراول مورد آپدیت های زیادی قرار گرفت. به همین خاطر خیلی از ایرادات آن برطرف شدند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button