کاربرد دیتابیس سایت

واژه دیتابیس که به لاتین Data Base نوشته می شود در مورد ذخیره سازی اطلاعات زیاد به گوش می رسد. خیلی از ما برای بسیاری از کارهای روزانه ای که به صورت آنلاین انجام می دهیم بارها به دیتابیس های مختلف وصل می شویم. دیتابیس ها سیستم هایی هستند که اطلاعات را به شکل خیلی منظم برای ما ذخیره می کنند. هنگامی که برای کاری به اطلاعات نیاز داشته باشیم به آنها مراجعه می کنیم. دیتابیس برای وب سایت نیز استفاده می شود. برای داشتن یک طراحی سایت حرفه ای داینامیک به پایگاه داده از همان ابتدا نیاز داریم. در ادامه با بررسی موارد مختلف با کاربرد دیتابیس سایت بیشتر آشنا می شویم.

بررسی کاربرد دیتابیس سایت

طراحی وب سایت با ساختار داینامیک تحول گسترده ای بود که پس از مدتی در وب سایت ها به وجود آمد. وب سایت های پویا نیز نام دیگری است که به این وب سایت ها داده شده است. در این مدل سایت ها پردازش هایی انجام می گیرد و سایت دیگر ایستا نیست. برای داشتن چنین ساختارهایی باید سایت را به دیتابیس متصل کنیم. امروزه دیگر برای طراحی همه وب سایت ها از همان ابتدا دیتابیس ایجاد می شود. سپس دیتابیس را به هسته سایت متصل می کنند تا ارتباط بین این دو برقرار شود. شاید تصور کنید که داینامیک بودن سایت تنها در صورتی نیاز است که سایت شما فروشگاهی باشد. اما این چنین نیست. داینامیک بودن در طراحی سایت شرکتی نیز از جهات خیلی زیادی می تواند کارایی سایت را بیشتر کند.

مرتب سازی اطلاعات

کاربرد دیتابیس سایت

شاید مهم ترین کاربرد دیتابیس این باشد که اطلاعات را به صورت منظم برای شما ذخیره می کند تا در مواقع احتیاج از آن استفاده کنید. برای این که اهمیت این موضوع برای شما بیشتر قابل لمس باشد مثال ساده ای می زنیم. فرض کنید یک انبار بزرگ دارید که قرار است کالاهای خود را در آنجا بگذارید. کالاها در اندازه های مختلف و در دسته های مختلفی هستند. اگر کالاها به صورت نامرتب و پراکنده در انبار قرار گیرد هر بار که قرار است کالایی را بردارید باید مدت ها به دنبال آن بگردید. اما اگر کالاهای شبیه هم را کنار هم بگذارید و هر دسته بندی کالایی کنار یکدیگر باشد پیدا کردن آنها راحت تر می شود. به طور مثال اگر مواد خوراکی در انبار است می توانید آنها را در سمت راست و کالاهای صنعنی را در سمت چپ بگذارید. به همین راحتی می دانید که اگر کالایی مانند برنج را می خواهید نباید به صورت تصادفی در انبار بگردید. می دانید که همه کالاهای خوراکی در سمت راست انبار هستند. دیتابیس هم برای شما این کار را می کند. یک کاربرد دیتابیس سایت این است که برای هر دسته از اطلاعات قفسه های مرتبی می سازد.

فیلتر کردن اطلاعات

کاربرد دیتابیس سایت

دیگر کاربرد دیتابیس سایت این است که می توانید در مواقع نیاز از او بخواهید که اطلاعات را فیلتر کند و موردی که شما می خواهید را به شما تحویل دهد. در این صورت می توانید با اجرای کد خاصی به موردی که نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. به طور مثال تصور کنید که اطلاعات مربوط به مشتریان در دیتابیس شما قرار گرفته است. می خواهید به لیست مشتریانی که بین تاریخ ۲ مرداد تا ۷ مرداد خرید کرده اند دسترسی داشته باشید. یا می خواهید سبد خرید مشتریانی را ببینید که در شهر اهواز هستند و مبلغ خرید آنها بالای ۲۰۰ هزار تومان است. در این صورت با نوشتن کدهای مخصوص می توانید این اطلاعات را از دیتابیس دریافت کنید.

کاربرد دیتابیس سایت های مختلف

کاربرد دیتابیس سایت

بیشترین جایی که کاربرد دیتابیس سایت حس می شود برای طراحی سایت هایی است که بر مبنای فروش آنلاین کار می کنند. در واقع بدون دیتابیس اصلا نمی توان چنین سایت هایی طراحی کرد. طراحی فروشگاه آنلاین نیاز وابسته و شدیدی به دیتابیس دارد. در این وب سایت ها محتوای سایت خیلی زیاد است. اطلاعات مربوط به محصولات مانند قیمت، نام محصول و… در فیلدهای مختلفی توسط پایگاه داده ذخیره می شود. همچنین برای خرید از این سایت ها نیاز است تا پردازش هایی انجام گیرد و اطلاعاتی از پایگاه داده دریافت شود.

نوبت دهی در سایت

امروزه سیستم های نوبت دهی آنلاین در خیلی از سایت ها دیده می شود. این سیستم ها به کاربر اجازه می دهند تا برای دریافت خدمات خاصی در سایت نوبت خود را رزرو کنند. یکی از رایج ترین کاربرد این سیستم ها در طراحی سایت پزشکی است. بیماران می توانند برای این که در ساعت خاصی به پزشک مراجعه کنند توسط سایت نوبت بگیرند. اطلاعات مربوط به بیماران و سوابق آنها و… در دیتابیس ذخیره می شود. همچنین هنگامی که پزشک می خواهد لیست مراجعین روز را ببیند پردازش هایی در پایگاه داده انجام شده و نتیجه به عنوان لیستی از مشتریان به او نشان داده می شود.

ثبت نام آنلاین

در خیلی از سایت ها نیاز است تا برای دریافت خدمات در سایت ثبت نام کنید. ثبت نام ممکن است با اهداف مختلف مانند خرید از سایت و خیلی موارد دیگر باشد. در این صورت هنگامی که برای اولین بار فرو ثبت نام را پر می کنید اطلاعاتی از شما دریافت می شود. این اطلاعات که شامل نام، ایمیل، پسورد و… است در دیتابیس سایت ذخیره می شود. وقتی می خواهید وارد حساب کاربری شوید اطلاعات شما که قبلا در دیتابیس وارد شده است چک می شود. به طور مثال چک می شود که کاربری که نام کاربری او sahar است چه پسوردی دارد. اگر این پسورد درست وارد شده است می توانید وارد حساب کاربری خود شوید. در غیر این صورت با خطای پسورد اشتباه است مواجه خواهید شد.

ثبت نام ممکن است به قصد دریافت خدمات نیز انجام شود. به طور مثال در طراحی سایت آموزشگاه ممکن است کاربران بخواهند در دوره خاصی ثبت نام کنند. در این صورت اطلاعات آنها در دیتابیس ذخیره می شود. مدیر سایت می تواند به اطلاعات هر کدام از کاربرانی که در هر دوره ثبت نام کرده اند دسترسی داشته باشد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button