مقایسه php و asp.net

دو زبان asp.net و php از معروف ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب هستند. هر دوی این زبان ها بسیار قوی و قدرتمند می باشند. زبان asp.net که چند سال پیش توسط شرکت صاحب نام مایکروسافت ارائه شد توانست توجه خیلی از برنامه نویسان را به خود جلب کند. اما چندی بعد زبان php عرضه شد و در مدت کوتاهی علاقه مندان زیادی پیدا کرد. هر کدام از این زبان ها مزایا و معایبی دارند. در ادامه با مقایسه php و asp.net سعی می کنیم تفاوت های اساسی این دو را بررسی کنیم.

بررسی و مقایسه php و asp.net با یکدیگر

معرفی asp یا همان asp.net

مقایسه php و Asp.net

کلمه asp مخفف عبارت Active Server Pages می باشد. این زبان یکی از منحصر به فرد ترین محصولاتی بود که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردید. کمی بعد asp از رده خارج شد و به asp.net ارتقا یافت. در واقع پس از آنکه مایکروسافت فریم ورک دات نت را پایه ریزی کرد همه زبان های این شرکت با دات نت آپدیت شدند. asp نیز به asp.net تبدیل شد. البته زبان برنامه نویسی اصطلاح خیلی درستی نیست. چرا که asp.net در واقع یک تکنولوژی است. در واقع می توان با c# یا f# یا دیگر زبان های دات نت asp.net بنویسید. با استفاده از Microsoft Visual Studio که یک نرم افزار محصول خود مایکروسافت هست می توانید کدهای خود را ادیت کرده و صفحات وب خود را بسازید. با استفاده از این نرم افزار پیشرفته می توانید کدهای خود را عیب یابی و اصلاح نمایید. همچنین می توانید پیش نمایش کار خود را مشاهده کنید.

کدنویسی با asp.net

برای مقایسه php و asp.net بد نیست که در مورد کد نویسی با Asp.net و جزئیات آن کمی صحبت کنیم. نرم افزاز Microsoft Visual Studio امکاناتی را ارائه کرده است که کدنویسی Asp.net برای کاربرانش راحت تر می شود. این امکانات به صورت پیش فرض در این نرم افزار قرار گرفته اند. تعداد خطوط کد نویسی در asp.net بیشتر از دیگر موارد مشابه خودش است. این باعث می شود که با وجود داشتن قابلیت های فراوان، برنامه نویسی با استفاده از asp.net زمان بیشتری بگیرد. پس از این که تغییر کوچکی ایجاد کردید باید کامپایل کردن را به طور مجدد از اول انجام دهید. به همین خاطر زمانی که برای برنامه نویسی باید صرف کنید مقداری بیشتر می شود. وب سروری که باید برای asp.net استفاده شود IIS است که خود مایکروسافت عرضه کرده است. همچنین پایگاه داده ای که می توان استفاده کرد نیز Microsoft SQL Server است که این نیز توسط مایکروسافت ارائه شده است. طراحی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تا قبل از سال ۹۷ با asp.net بود. اما از تیر ماه ۱۳۹۷ ساختار سایت خود را به php تغییر داد.

معرفی php

مقایسه php و Asp.net

php از کلمات Hypertext Preprocessor گرفته شده است. php یک زبان یا یک بستر خوب برای برنامه نویسی تخت وب است که منبع باز است. php در سال ۱۹۹۵ توسط شخصی به نام رزموس لردورف ارائه شد. حتی پایگاه داده ای که برای php استفاده است. حتی پایگاه داده ای که برای php استفاده می شود MySQL است که رایگان و با منبع باز می باشد. تعداد کدهایی که با استفاده از php برای طراحی یک سایت استفاده می شود کوتاه تر از asp.net است. همچنین دسترسی راحت و آسان به منابع php باعث شد که در مدت خیلی کوتاهی این زبان محبوبیت و طرفداران خیلی زیادی پیدا کند.

مقایسه php و asp.net از نظر هاستینگ

برای اجرای صفحات وب نوشته شده با Asp.net نیاز به هاست ویندوزی می باشد. در حالی که برای php هاست شما باید لینوکسی استفاده می گردد. البته php بر روی هاست ویندوزی نیز جواب می دهد. ولی در حالی که هزینه هاستینگ ویندوزی بیشتر است دلیلی ندارد از هاست لینوکس چشم پوشی کنیم. شاید یکی از دلایلی که خیلی ها به سمت php رفتند همین کم تر بودن هزینه ها باشد. هزینه سرویس میزبانی php نسبت به asp.net کمتر است.

کدام برای من مناسب است؟

مقایسه php و Asp.net

در این قسمت نظر شخصی ام را در مورد این دو غول طراحی وب می نویسم. به نظر من اگر برای شروع کار به دنبال یادگیری یک زبان برای طراحی وب هستید php خیلی مناسب است. با چند جستجوی ساده به راحتی می توانید کلی فیلم آموزشی رایگان در جاهای مختلف برای php استفاده کنید. همه چیز php به راحتی در دسترس است. همچنین سادگی آن باعث می شود که خیلی سریع تر به کدنویسی عادت کنید و در این کار سریع شوید. به طور مثال برای یک طراحی سایت شرکتی php مناسب است. اما اگر می خواهید یک اتوماسیون اداری برای جایی مثل بیمارستان طراحی کنید به سراغ Asp.net بروید. همچنین برای نوشت Web Application های بزرگ asp.net را پیشنهاد می کنم. چرا که فرم ها و اطلاعات ورودی خیلی زیادی در این پروژه ها وجود دارد. همچنین پیچیدگی آنها بیشتر است.

چرا به یکباره همه به سمت php رفتند؟

چندی پیش در مورد این تحقیق می کردم که چه سایت های بزرگی با php و چه سایت هایی با Asp.net نوشته شده اند. وقتی به این جستجو ادامه دادم متوجه شدم که از چند سال پیش خیلی از وب سایت هایی که با Asp.net نوشته شده اند ساختار خود را به php تغییر داده اند. به تاریخ شمسی بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ خیلی از وب سایت های بزرگ ایرانی و خارجی به سمت php مهاجرت کردند!

یکی از موارد مهم این بود که تا قبل از این سالها php از شی گرایی پشتیبانی نمی کرد. ولی به تدریج ساختار آن آپدیت شد و بسیاری از ایرادات در آن از بین رفت. البته که از این نظر به پای Asp.net نمی رسد. اما بسیاری از مزایای این زبان آن را از Asp متمایز می کند. نمی توان گفت این دو پلتفرم از همه نظر کامل هستند. هر کدام از جهاتی ایراد دارند. اما خب مزایایی هم دارند. این بود که طبق یک آمار رتبه محبوب ترین زبان برنامه نویسی به php تعلق گرفت. حتی اگر در ایران خودمان به دنبال برنامه نویس بگردید خیلی راحت تر یک php کار پیدا می کنید. تعداد کاربران Asp خیلی محدود شده است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button