آموزش PHP | قسمت اول | معرفی

معرفی دوره آموزش PHP

در این دوره آموزش PHP که برای شما آماده کرده ایم و به صورت قسمت به قسمت منتشر خواهیم کرد، سعی شده که ارائه مطالب به صورت ساده و قابل درک باشد و از پیچیدگی های مختلف برای فهم هرچه بهتر خواننده پرهیز کردیم. البته که برنامه نویسی نیاز به تمرین و فهم و تمرکز قوی دارد و با توجه به گسترده بودن مباحث و ارتباط با تکنولوژی های مختلف به خودی خود پیچیده است. اما سعی کردیم که طوری توضیح دهیم تا کمترین پیچیدگی را داشته باشد.

برای یادگیری و تمرین و کار با PHP نیاز به آن دارید که با HTML و CSS و Java Script آشنایی داشته و یک فهم کلی از آنها داشته باشید.

معرفی PHP

واژه “PHP” مخفف : “Hypertext Preprocessor” است. PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز (Open Source) می باشد که گسترده ترین استفاده را برای تولید صفحات وب پویا و کارامد دارد. و نظر به اینکه رایگان و حرفه ای می باشد جایگزین مناسبی برای رقیب مایکروسافتی خود یعنی ASP محسوب می شود.

زبان PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد. مفهوم این موضوع این است که پردازش های مربوط به برنامه های نوشته شده توسط PHP در سرور انجام می شوند و بعد از آن نتایج به دست آمده برای کلاینت یا همان مرورگر کاربر ارسال می گردد. درواقع کاربر هیچ دسترسی به فایل ها و کدهای نوشته شده PHP نخواهد داشت.

server side & client side programming

فایل های PHP

برای اجرای کدهای نوشته شده با PHP نیاز داریم تا آنها را در فایل هایی ذخیره کنیم که پسوند آنها “.php” است. به عنوان مثال “index.php” یک فایل PHP محسوب می شود. فایل های PHP شامل متن، HTML، CSS، JavaScript و کدهای PHP می باشند. که همانطور که قبلا گفتیم در سرور اجرا شده و نتایج به صورت یک فایل HTML برای مرورگر کاربر ارسال می شود.

توانایی های PHP

بعضی از کار هایی را که می توانیم با PHP انجام دهیم به آن اشاره می کنیم :

  • ساخت محتوای پویا یا داینامیک : مانند زمانی که صفحه سبد خرید برای دو کاربر متفاوت در سایت فروشگاهی، اطلاعات متفاوتی به نسبت اقلام انتخابی آنها را نشان می دهند. یا نمایش محتوای متفاوت یک صفحه، برای کاربران عضو و غیر عضو.
  • ساختن، باز کردن، نوشتن، خواندن، بستن و حذف کردن فایل ها در سرور : برای انجام بسیاری از امور ممکن است نیاز به ساختن ، ادیت و … فایل های سرور باشد. مثلا فرض کنید که برنامه ای نوشته اید که به طور دوره ای از فایل های سایت بک آپ تهیه کند و آنها را با نامی متشکل از تاریخ و ساعت انجام آن ذخیره کند. برای این کار باید فایل های موجود باز و خوانده شود و بعد از آن یک فایل دیگر ساخته شده و باز می شود و نتایج در آن نوشته شده و سپس بسته می شود. یا برای تولید یک فایل PDF از سفارش مشتری در سایت های فروشگاهی نیز همین اتفاق می افتد.
  • جمع آوری اطلاعات فرم ها : مانند فرم ثبت نام برای سایت که اطلاعات جمع آوری و پردازش شده و در دیتابیس ذخیره خواهد شد. درباره فرم ها در PHP در آینده بحث خواهیم کرد.
  • ارسال و دریافت کوکی ها : کوکی ها اطلاعات کوچکی هستند که از کاربر ذخیره می شوند که مربوط به مباحث پیشرفته PHP خواهند شد. و در مباحث آینده با آن آشنا خواهیم شد. اما در همین حد بدانید که بدون کوکی ها نمیتوانید یک طراحی سایت حرفه ای داشته باشید و مباحث مختلفی مانند ثبت نام و ورود تا خرید و پرداخت در طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی و … وابسته به همین موضوع هستند.
  • حذف، اضافه و تغییرات در داده های دیتابیس : مثلا اطلاعات محصول مانند قیمت و … یا اطلاعات کاربران مانند نام کاربری، پسورد و … به توسط دیتابیس مدیریت می شوند. و درواقع می نوان گفت که بدون ارتباط با دیتابیس نمی توانیم وب سایت جامع و کاملی داشته باشیم.

با PHP شما هیچ محدودیتی در تولید فایل های html ندارید. همچنین می توانید عکس، فایل های PDF و فایل های فلش بسازید. همچنین می توانید انواع فایل های متنی با فرمت های مختلف مانند xml تولید کنید.

طراحی سایت

چرا PHP ؟

می خواهیم چند دلیل و ویژگی‌های مثبت php که شما را به استفاده از php ترغیب می کند را نام ببرید :

  • ‏php بر روی سیستم عامل های متفاوت و مختلفی اجرا می شود ( مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس و مک او اس ).
  • می توان گفت که php بر روی تمام سرور هایی که امروز استفاده می شود سازگار است ( Apache، IIS و … ).
  • ‏php از پایگاه داده های متنوعی پشتیبانی می کند.
  • ‏php رایگان است و می توانید آن را از سایت رسمی آن ( به آدرس php.net ) دانلود و استفاده نمایید.
  • ‏php برای یاد گرفتن بسیار ساده و روان بوده.
  • ‏php یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است.
  • php یکی از حرفه ای ترین زبان های برنامه نویسی موجود برای طراحی سایت داینامیک به شمار می رود.
  • طبق آخرین آمارها php جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت در سالهای اخیر بوده است.

در مقاله مزایای php می توانید اطلاعات بهتری در این باره کسب کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button