موتور جستجوی پارسی جو

ایجاد یک موتور جستجوگر در خیلی از کشورها نمادی از پیشرفت در زمینه تکنولوژی IT به حساب می آید. در خیلی از کشور ها مردم از موتور جستجوگر بومی خودشان استفاده می کنند. به طور مثال در کشور چین موتور جستجوگر baidu که محصول چین است بیشترین استفاده را در بین مردم دارد. اما متاسفانه در ایران و حداقل تا زمانی که بنده در حال تکمیل این مقاله هستم (آذر ۱۳۹۸) هنوز موتور جستجویی توسط کارشناسان ایرانی ساخته نشده است که بتواند به نیاز کاربران پاسخ دهد. اما به تازگی نام موتور های جستجوی ایرانی به گوش رسیده است. یکی از مهم ترین این موتورها پارسی جو است. در این مقاله پس از معرفی موتور جستجوی پارسی جو قصد داریم تا موارد مختلفی را در مورد آن بررسی کنیم.

در مورد موتور جستجوی پارسی جو

پیدایش پارسی جو

در سال ۱۳۸۷ تحقیقات و تئوری سازی موتور جستجوی پارسی جو انجام گرفت. در سال ۱۳۸۰ علی محمد زارع این پروژه را به صورت جدی تر شروع کرد. در سال ۱۳۸۸ این پروژه به صورت عملی و خیلی جدی تر آغاز به کار کرد. در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۹ اولین نسخه موتور جستجوی پارسی جو رونمایی شد. این نسخه که اولین نسخه از پارسی جو بود قادر بود یک میلیون وب سایت را پوشش دهد. در سال ۱۳۹۱ این موتور جستجوگر ایرانی قابلیت جستجوی تصاویر را نیز اضافه کرد که پیشرفت قابل ملاحظه ای بود.

قابلیت های پارسی جو

موتور جستجوی پارسی جو پس از مدتی قابلیت های زیادی را در خود جای داد. به طور مثال نمایش اخبار در دسته بندی های مختلف به آن اضافه شد. می توانید اخبار منتشر شده در دسته بندی های مختلف را مشاهده کنید. همچنین قیمت روز طلا، سکه و… نیز در صفحه اصلی این موتور ایرانی قابل مشاهده می باشد. همچنین این موتور جستجو امکان خیلی حرفه ای به نام کافه کجا را اضافه کرده است. صاحبان مشاغل می توانند آدرس کسب و کار خود را در کافه کجا ثبت نمایند. این اطلاعات در پایگاه داده موتور جستجوی پارسی جو قرار می گیرد. همانطور که ثبت سایت شما در گوگل مپ تاثیر خیلی زیادی در رتبه سایت شما ایجاد می کرد کافه کجا نیز چنین می کند. یعنی در آینده ثبت سایت شما در کافه کجا بخشی از سئوی محلی برای این موتور جستجو خواهد بود. البته هنوز خیلی کسب و کارها در کافه کجا ثبت نام نکرده اند. ولی در آینده ای نزدیک کافه کجا ابزار خیلی خوبی برای پیدا کردن کسب و کارهای مختلف در اطراف شما خواهد بود. 

استفاده ایرانی ها

طبق آماری که در مورد استفاده ایرانی ها از موتور جستجوی پارسی جو به عمل آمده است نتیجه این شد که هنوز این موتور جستجوی ایرانی نتوانسته است جایگاه خوبی در بین ایرانی ها پیدا کند. آیا فکر می‌کنید که ایرانیها علاقه‌ای به حمایت از تکنولوژی های سونی ساخت ایران ندارند؟ در چند سال گذشته ایرانی ها علاقه خیلی زیادی استفاده از تولیدات داخلی نشان می‌دادند. آمار استفاده مردم ایران در موارد ساده مانند لباس یا تکنولوژی های دیگر که با نام ایرانی در بازار یافت می شدند بسیار پایین بود. اما در چند سال گذشته مردم ایران نشان دادند تا چه اندازه افسانه های ایرانی و تولیدات بومی با کیفیت بالا حمایت خواهند کرد. آب و هوا در آبان ماه سال ۱۳۹۸ اینترنت داخلی ایران به دلایلی به مدت یک هفته پیاپی قطع بود نام موتور جستجوی ایرانی از جمله موتور جستجوی پارسی جو در بسیاری جاها از جمله وبسایت های خبری معروف شنیده شد. در این مدت خیلی از افرادی که مجبور بودند برای پیدا کردن مطلبی جستجوهای اینترنتی بپردازند از این موتور جستجو استفاده کردند. به همین دلایل برخی از مزایا و معایب پارسی جو مشخص شد.

پیدا نکردن نتیجه های مرتبط

خیلی از افرادی که از این موتور جستجو استفاده کردند تجربه خود را با دیگران در میان گذاشتند. این تجربه با توجه به عبارت های جستجو شده متفاوت بود. در برخی موارد کاربران عنوان کردند که نتیجه ای که موتور جستجوی پارسی جو در مورد عبارت جستجو شده ها نشان می دهد اصلاً مطابق با هدف آنها نبوده است. اما کاربرانی هم بودند که توانسته بودند پس از جستجو کردن یک عبارت کلیدی لینکهای مرتبط با عبارتی که جستجو کرده‌اند مواجه شوند. این نشان می دهد موتور جستجوی پارسی جو هنوز به حدی نرسیده است که بتواند اصلی‌ترین کاری که یک موتور جستجو باید انجام دهد را برای انجام دهد. 

در حال پیشرفت

اگر به تاریخچه دیگر موتورهای جستجوگر توجه کنیم متوجه خواهیم شد که آنها نیز در ابتدا ایرادهای کوچک و بزرگ زیادی روبرو بودند. موتور جستجوی معروف گوگل در حال حاضر محبوب ترین موتور جستجوی جهان است نیز در ابتدا ایرادهایی داشته است. اما این ایرادها به تدریج برطرف شده اند. در حال حاضر موتور جستجوی پارسی جو نیز در ابتدای کار خود است و طبیعی است ایراداتی که داشته باشد. یکی از عمده ایراداتی که توسط یکی از کاربران مطرح شد این بوده است در پارسی جو معیاری درست برای رتبه بندی کردن وبسایت ها وجود ندارد. برخی کاربران عنوان کرده بودند که پس از جستجو کردن یک عبارت کلیدی با لینکی از یک سایت خارجی مواجه شده بودند. حتی نتیجه ای که مرتبط با آن عبارت های کلیدی جستجو شده بود پس از لینک های نا مرتبط قرار گرفته. یعنی عبارت متناسب با جستجوی کاربران در نتیجه های بعدی ظاهر شده بود. همه موتورهای جستجو در ابتدای فعالیت خود با چنین افرادی مواجه بودند. امید است که موتور جستجوی پارسی جو بتوانند مانند سایر رقبای خود ایرادات اساسی مقابله نماید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button