کاربرد htaccess

 htaccess یکی از فایل هایی است که برای طراحی وب مورد استفاده قرار می گیرد. htaccess یک فایل پیشرفته است. طراحان وب از این فایل جهت کارهای حرفه ای استفاده می کنند. در ادامه کاربرد htaccess را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم. استفاده از htaccess نیاز یک طراحی پیشرفته است. به دلایل مختلفی به این فایل مهم نیاز خواهید داشت. این اصلا ربطی به پیچیدگی سایت شما ندارد. یعنی حتما نباید طراحی پیچیده ای داشته باشید تا از htaccess استفاده کنید. حتی در طراحی سایت شرکتی ساده نیز فایل htaccess به کار می آید. در ادامه بیشتر با این فایل مهم آشنا می شویم.

آشنایی با htaccess 

htaccess چیست

htaccess یک فایل با فرمت متنی است. از htaccess در برخی از وب سرورها مانند آپاچی جهت پیکربندی پوشه ها و فایل های مختلف استفاده می کنند. htaccess کار طراحان وب را آسان تر می کند. به طوری که در برخی موارد به جای کدنویسی های خیلی پیچیده و زیاد می توانند در htaccess یک یا چند خط کد بنویسند.

کاربرد htaccess

عدم دسترسی IP های مشکوک

افزایش امنیت حرفه ای ترین و مهم ترین کاربرد htaccess است. سایتی نا ایمن می تواند تمام زحمات و هزینه های شما را هدر بدهد. یک طراحی سایت حرفه ای که مدت ها برای آن زمان صرف کرده اید می تواند در مدت کوتاهی هک شود اگر موارد امنیتی را رعایت نکرده باشید. یکی از مواردی که می توانید در بحث امنیت سایت روی htaccess حساب کنید محدود کردن IP هایی است که قصد ورود به سایت شما را دارند. بازدیدهای زیاد که ممکن است از سمت اسپمرها باشد ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد. همچنین این اسپم ها ممکن است به قصد خراب کاری هایی مانند هک باشد. می توانید از طریق فایل htaccess دسترسی به سایت را تنها برای IP هایی خاص محدود نمایید.

بستن دسترسی فایل های کانفیگ

فایل های کانفیگ مهم ترین فایل های سایت شما هستند. اگر همه به این فایل ها دسترسی داشته باشند یعنی دروازه های امنیتی را باز گذاشته اید. در این صورت هک کردن سایت شما به راحتی قابل انجام است. می توانید دسترسی به این فایل ها را با استفاده از نوشتن کدی کوتاه در htaccess محدود نمایید.

gzip

با فعال کردن gzip-compression در فایل htaccess می توانید فایل های سایت خود را فشرده نمایید. این کار در افزایش سرعت بارگزاری سایت بسیار موثر خواهد بود. فشرده کردن فایل ها به خصوص برای طراحی وب سایت هایی که فایل های خیلی زیادی دارند توصیه می شود. به طور مثال در طراحی فروشگاه اینترنتی فایل های زیادی مربوط به محصولات و… وجود دارند. با فشرده سازی این فایل ها سرعت سایت بسیار افزایش می یابد.

تغییر آدرس ها

تغییر آدرس صفحات شاید مهم ترین کاربرد htaccess باشد. می توان ریدارکت ها یا همان تغییر مسیر صفحات را با استفاده از htaccess به راحتی تعریف کرد.

رمزگذاری دایرکتوری ها

ایجاد Password Protection با استفاده از htaccess ممکن می باشد. می توانید با استفاده از username و password دسترسی به دایرکتوری ها را محدود نمایید.

جلوگیری از ورود XSS

هنگامی که حمله XSS اتفاق می افتد کدهای مخربی به سایت شما تزریق می شوند. هنگام اجرای چنین کدهایی دسترسی به کوکی ها و session ها و… ممکن می شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

تغییر صفحه اصلی سایت

ممکن است تصمیم بگیرید که پس از مدتی صفحه اصلی سایت خود را تغییر دهید. در این صورت می توانید ابتدا این صفحه را بسازید و در فایل htaccess مشخص نمایید که این صفحه به عنوان صفحه اول به کاربر نشان داده شود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button