طراحی رابط کاربری

آشنایی با رابط کاربری 

اگر در حوزه وب یا تجارت آنلاین کار می کنید به احتمال زیاد نام رابط کاربری یا طراحی ui را شنیده اید. رابط کاربری که در حوزه حرفه ای همان طراحی ui خوانده می شود بین شما و مخاطبان یک ارتباط ایجاد می کنند. هر چقدر این ارتباط قوی تر باشد رابطه کاربری قوی تری دارید.

رابط کاربری چیست

شاید پیش خود بگویید خب این رابط کاربری چیست و چگونه پلی بین ما در حوزه آنلاین با کاربر ایجاد می کند. همانطور که گفته شد عبارت رابط کاربری در حوزه آنلاین با طراحی ui شناخته می شود. ui نیز مخفف عبارت User Interface می باشد. شما ممکن است در حوزه تجارت آنلاین با یک نرم افزار، وب سایت و یا بستر متفاوت کار کنید. در واقع از طریق هر کدام از این موارد کاربر با شما یک تعامل یا ارتباط برقرار می کند. در هر کدام از این موارد طراحی رابط کاربری مفهومی مختلف پیدا می کند.

رابط کاربری سایت

طراحی رابط کاربری سایت

رابط کاربری سایت در واقع شمایی از وب سایت شماست که کاربر از طریق آن یا با دیدن آن با شما ارتباط برقرار می کند. در این حیطه بیشتر گرافیک وبسایت مد نظر می باشد. کاربران با دیدن ظاهر و چیدمانی دقیق از یک وب سایت با شما ارتباط برقرار می کنند. در این مورد با هم مثالی را بررسی می کنیم تا مفهوم رابط کاربری سایت بیشتر برای شما روشن شود. فرض کنید وارد یک سایت فروشگاهی می شوید. مدل چیدمان و استفاده از رنگ ها و همچنین افکت هایی که ظاهر می شود می تواند منجر به این شود که روی یک مورد کلیک نمایید. اگر به خوبی با سایت ارتباط برقرار نکنید از وبسایت خارج خواهید شد. رابط کاربری سایت همین مفهوم را دارد. یعنی طراحی گرافیک و چیدمان و بسیاری ریزه کاری های دیگر که می تواند منجر به جذب شدن یک مخاطب در سایت شود.

رابط کاربری موبایل

طراحی رابط کاربری موبایل

رابط کاربری موبایل نیز همان بسترهایی است که از طریق آن می توانید با آن ارتباط برقرار نمایید. به طور مثال ui تلفن های همراه اندروید با ui تلفن های همراه آیفن متفاوت است. حسی که در هنگام استفاده از هر کدام از آنها دارید متفاوت خواهد بود. در واقع در هر تلفن همراه در یک محیط متفاوت وارد می شوید. هر چقدر این محیط زیباتر باشد شما در هنگام استفاده از آن حس بهتری خواهید داشت.

نکاتی در طراحی رابط کاربری سایت

رابط کاربری سایت فروشگاهی

طراحی رابط کاربری سایت فروشگاهی

در طراحی فروشگاه اینترنتی رابط کاربری اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. در این وب سایت ها مخاطب باید با وب سایت شما ارتباط خوبی پیدا کند. در غیر این صورت علاقه ای به گذراندن وقت در سایت شما نخواهد داشت. در این صورت به سرعت از سایت شما خارج می شود و به سراغ رقبایتان می رود. برای موفقیت در این عرصه باید دقت و مهارت زیادی داشته باشید. ممکن است برای طراحی سایت فروشگاهی خود زمان زیادی گذاشته باشید. همچنین ممکن است سایت شما امکانات زیادی داشته باشد. ولی همه چیز به نگاه اول و دید کاربر نسبت به سایت شما دارد. باید همه تلاش خود را بکنید تا کاربر با سایت شما ارتباط دیداری پیدا کند.

صفحه اصلی سایت شما اهمیت ویژه ای دارد. پیشنهاد می شود به صفحه اصلی اهمیت ویژه ای بدهید. از یک گرافیست و ایده پرداز ماهر در حوزه وب بخواهید برای شما کار طراحی رابط کاربری سایت را انجام دهد. ممکن است در تهیه تصاویر خود دقت بسیاری به کار برده باشید. اما باید بدانید که استفاده از آنها در قسمتی نامناسب از سایت شما رابط کاربری را خراب می کند. همه چیز از جمله رنگ بندی ها و چیدمان باید با یک سبک جذاب طراحی شوند. همچنین استفاده از المان های متحرک مانند تصاویر فلش با گرافیک حرفه ای می تواند باعث ارتباط بهتر کاربران با سایت شما شود.

رابط کاربری سایت شرکتی

طراحی رابط کاربری سایت شرکتی

رابط کاربری در پروژه های طراحی سایت شرکتی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بازدید کنندگان یک سایت شرکتی ممکن است تنها از طریق گوگل و بالا بودن سایت با شرکت آشنا شوند. به همین دلیل اگر در همان نگاه اول با ظاهر سایت ارتباط برقرار نکنند از آن خارج خواهند شد.

چندی پیش شخصی با نگارچه تماس گرفت و عنوان کرد که سایت او علاوه بر داشتن رتبه بالا در گوگل و کلیک بالا منجر به تماس های تلفنی نمی شود. سایت او مربوط به یک شرکت قدیمی بود که سابقه درخشانی در عرصه کاری داشت. همچنین رتبه خوبی نیز در گوگل کسب کرده بود. اما پس از وارد شدن به سایت متوجه شدیم که در طراحی رابط کاربری سایت خود دقت زیادی نکرده است. وبسایت او شامل تصاویری با کیفیت پایین بود و از فونت های بسیار نامناسبی استفاده کرده بودند. همچنین رنگ بندی خاصی در سایت دیده نمی شد و هر تصویر با یک سبک متفاوت طراحی شده بود! مشکل را با آنها در میان گذاشتیم و پیشنهاد دادیم که طراحی رابط کاربری سایت آنها دوباره و این بار با دقت انجام شود. کل ظاهر سایت تغییر پیدا کرد و علارغم کار نکردن روی سئو تعداد تماس های تلفنی آنها بسیار زیاد شد. پس از مدت کوتاهی شاهد بهبود رتبه در سایت آنها نیز بودیم. چرا که مخاطبان بارها و بارها به سایت سر زده بودند و مدت بیشتری نیز در وب سایت باقی ماندند. با این داستان اهمیت رابط کاربری و تاثیر آن در جذب مشتری بیشتر مشخص می شود. شاید در نگاه اول تصور کنید که خیلی ساده است اما این طور نیست. این موضوع نیاز به خلاقیت و ابتکار زیادی دارد. کسی که در این عرصه کار می کند باید سلیقه زیادی داشته باشد. ممکن است برای طراحی سایت شرکتی خود هزینه زیادی کرده باشید. اما با توجه به مفهوم طراحی ui نمی توانید موفقیت چندانی در جذب مخاطب کسب کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button