تاریخچه طراحی سایت

وب سایت ها بخش خیلی زیادی از درآمد کسب و کارهای جدید را پوشش می دهند. هر کسب و کاری این روزها توانسته از طریق وب سایت مشتریان خود را داشته باشد. اما سرعت رشد وب سایت ها و عادت کردن ما به استفاده از وب سایت های مختلف به حدی زیاد است که گمان می رود همیشه دنیای وب بوده است. اینترنت یک دنیای پهناور به وجود آورده است. در این دنیا وب سایت ها به مثال شرکت ها، فروشگاه ها و… وجود دارند و افراد مختلف روزانه به آنها مراجعه می کنند. تاریخچه طراحی سایت خیلی به قدیم بر نمی گردد. اما سرعت رشد تکنولوژی به حدی زیاد بوده است که از طراحی وب ساده در چندین سال به طراحی سایت حرفه ای با تکنولوژی های امروزی رسیدیم.

نگاه اجمالی به تاریخچه طراحی سایت

بررسی عبارت www

با شنیدن عبارت یا اصطلاح www همه به یاد دنیای اینترنت و سایت ها می افتیم. اما آیا به این فکر کرده اید که این سه حرف در کنار هم چه مفهومی دارد؟ این عبارت مخفف World Wide Web می باشد. web به معنای تار و World Wide به معنی گستره جهانی می باشد. این عبارت معنی یا مفهوم تار جهانی یا تار گستر جهانی را در خود دارد. در واقع www به تاری اشاره می کند که به اندازه کل دنیا می باشد و همه جا را احاطه کرده است.

طرح اولیه وب سایت

در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار در پروپزال تیم برنز لی با همکاری رابرت کارلیاو پیشنهاد چگونگی استفاده از وب مطرح گردید. او پیشنهاد کرد که باید نرم افزاری ساخته شود که کاربران بتوانند با آن وارد وب سایت شوند و محتوای آن را مشاهده نمایند. امروزه این نرم افزار مروگر نامیده می شود. نرم افزارهای مختلفی یا به عبارت امروزی تر مرورگرهای مختلفی چون کروم، فایرفاکس و… این روزها به کاربران کمک می کنند تا وب سایت ها را اجرا نمایند.

استفاده از آدرس

در اولین نگاه به این پی برده شد که برای پیدا کردن صفحات مختلف نیاز است که هر صفحه یک آدرس واحد داشته باشد. به این صورت به این پی برده شد که احتیاج است هر وب سایتی نامی داشته باشد. این روزها به این نام دامین یا نام دامنه وب سایت گفته می شود. در طرح اولیه وب سایت ها تنها قابل خواندن بودند. یعنی اولین وب سایتی که در مورد آن صحبت شد یک وب سایت ایستا بود.

HTML

اولین وب سایت ها با زبان HTML که یک زبان نشانه گذاری است طراحی شدند. ساختار HTML در عین سادگی قابلیت های زیادی در اختیار وب سایت ها قرار می داد. به طور مثال استفاده از تیترها و پاراگراف ها و… با استفاده از این زبان بسیار ساده بود. به تدریج برای زیباسازی صفحات ایستایی که با HTML طراحی می شد نیز فکرهایی صورت گرفت. در همین راستا CSS بنیان گذاری شد. ترکیب این دو با هم قادر بود صفحات ایستایی بسیار زیبا بسازد.

قدیمی ترین دامنه جهان

تاریخچه طراحی سایت به اولین دامنه با نام Symbolics.com می رسد. هنوز هم این دامنه قابل دسترسی است و وجود دارد. در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۸۹ این دامنه توسط شرکتی با نام Symbolics خریداری شد. این شرکت در ارتباط با توسعه زبان کامپیوتری با نام Lisp فعالیت می کرد. اما این شرکت نیز در سال ۱۹۹۳ ورشکست شد. در سال ۲۹۹۰ این شرکت در ازای مبلغی که نامعلم ماند این دامنه را به شرکت XF.com فروخت.

پس از همه گیر شدن وب سایت ها اولین جاهایی که به وب سایت مجهز شدند شرکت ها و کمپانی های بزرگ بودند. شرکت های صاحب برند دنیا به استفاده از وب سایت ها روی آوردند. به تدریج شاهد تجارت های خیلی زیادی با استفاده از وب سایت ها بودیم. تا جایی که این روزها وب سایت به مثال شعبه دیگری از یک کمپانی در نظر گرفته می شود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button