درگاه پرداخت واسط چیست

درگاه پرداخت واسط یا درگاه واسط بانکی شرکت هایی هستند که طبق آیین نامه های بانک مرکزی پرداخت یار گفته میشوند. یکی از کارهای این شرکت ها ارائه درگاه پرداخت اینترنتی به فروشگاه های اینترنتی است و اصطلاح واسط در اینجا برای آن به کار میرود که این شرکت ها واسطی بین مشتری درگاه پرداخت و شرکت های psp یا همان ارائه دهندگان درگاه پرداخت اینترنتی می باشند.

پس درواقع هر شخصی برای سایت فروشگاهی مورد نظر خود میتواند مستقیما درگاه پرداخت را دریافت کند و یا از یک شرکت پرداخت یار (به عنوان واسطه) آن را بگیرد که به اصطلاح به آن درگاه پرداخت واسط می گویند.

چرا از درگاه پرداخت واسط استفاده می کنیم

سوالی که مطرح می شود این است که وقتی می شود به صورت مستقیم اقدام کرد و درگاه پرداخت بانکی گرفت، چرا به سراغ پرداخت یار ها رفته و از درگاه پرداخت واسط استفاده کنیم؟

این امر به این دلیل است که روند اخذ درگاه پرداخت بانکی یا مستقیم به علت روال اداری نسبتاً طولانی و تاکید بر تکمیل بودن مدارکی مانند اینماد و … می تواند برای کسب و کارهای کوچک مسئله ساز و وقت گیر باشد. و در مقابل شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط به طور همزمان با چند شرکت psp قرارداد همکاری داشته و همین امر مراحل اخذ درگاه پرداخت را ساده تر میکند و دیگر به آن مدارک نیاز نبوده و همچنین زمان اخذ درگاه در اکثر موارد کمتر از یک یا دو روز است.

اگر یک فروشگاه اینترنتی برای سایت خود نیاز به بیش از یک درگاه پرداخت داشته باشد این امر مشکلات درگاه پرداخت بانکی را چند برابر میکند. که گاهی اوقات می بینیم که یک فروشگاه اینترنتی از یک درگاه مستقیم و یک یا چند درگاه پرداخت واسط استفاده میکند.

تفاوت های عمده درگاه پرداخت واسط و بانکی

کارمزد

شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط (پرداخت یار) به ازای پرداخت های مشتری در سایت، از شما کارمزد کسر میکنند. بعضی از آنها کارمزد را به مبلغ پرداختی مشتری اضافه میکنند (پرداخت کارمزد توسط مشتری) و بعضی از مبلغ دریافتی شما کسر میکنند (پرداخت کارمزد توسط صاحب سایت). برخی هم هر دو راه را ارائه میکنند و شما میتوانید انتخاب کنید.
به هر حال استفاده از درگاه پرداخت واسط، پرداخت کارمزد را به همراه خواهد داشت. حال ممکن است با سیاست های مختلف باشد و یا شامل تخفیف شود. میزان کارمزد در اکثر این شرکت ها از ۰٫۵ درصد تا ۲ درصد متغییر است.
اما استفاده از درگاه پرداخت بانکی رایگان بوده و شامل کارمزد و هزینه دیگری برای استفاده از خدمات آن نمی باشد.

تسویه حساب درگاه پرداخت واسط

پرداخت وجه توسط مشتری سایت در درگاه پرداخت واسط مستقیماً به حساب بانکی شما نمیرود. بلکه پس از ورود به حساب شرکت واسط (پرداخت یار) شما میتوانید درخواست تسویه و واریز وجه به حساب بانکی خود را بدهید. درواقع در اکثر این شرکت ها شما یک حساب مانند حساب نزد بانک ها دارید که موجودی و تراکنش های آن مشخص است و هر زمان که بخواهید می توانید درخواست تسویه حساب به حساب بانکی خود را بدهید. اما در درگاه های پرداخت بانکی، وجه پرداختی پس از گذر از سیکل های شاپرکی وارد حساب بانکی شما می شود.

جدیت ها و رعایت های قانونی

رسالت شرکت های درگاه پرداخت واسط، ارائه راهکارهای خلاقانه در صنعت پرداخت است. اما ممکن است بعضی از آنها از مسیر خود خارج شده و تبدیل به بستر پرداخت و نقل و انتقال مالی برای مجموعه ها و امور غیر قانونی شوند. که این امر در درگاه های پرداخت بانکی اتفاق نمی افتد. از سایت هایی مانند شرط بندی و … که فعالیتشان قانونی نیست گرفته تا نقل و انتقال پول در پوشش یک کالا در یک سایت فروشگاهی میتواند مثال این فعالیت ها باشد.

اعتماد و وجهه اجتماعی

درگاه های بانکی از نظر مشتریان شناخته شده هستند و به لحاظ اطمینان در پرداخت و استفاده معتبر تر به نظر میرسند. اما این موضوع را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرارداد.

اول اینکه در درگاه های پرداخت بانکی نام فروشگاه اینترنتی و شرکت مورد معامله مشخص است اما در درگاه های واسط، در بعضی از شرکت ها ممکن است نام فروشگاه اینترنتی که در صفحه پرداخت ذکر میشود درست نباشد و به جای آن نام شرکت پرداخت واسط درج شود. مثلاً من از فروشگاه اینترنتی یک کادو قصد خرید یک گلدان زینتی به ارزش ۵۰٫۰۰۰ تومان را دارم. بعد از تکمیل خرید و ورود به صفحه پرداخت بانک (صفحه ای که شماره کارت و … را وارد میکنیم) مبلغ ۵۰۰٫۰۰۰ ریال و نام فروشگاه اینترنتی زرین پال را می بینم. خب در اینجا مبلغ درست است اما نام فروشنده نه، که این از اعتماد مشتری می کاهد. که این موضوع مربوط به مدل ارائه درگاه پرداخت میباشد که در آینده توضیح خواهیم داد.

دوم اینکه از نظر مردم درگاه پرداخت حکم صفحه بانک را دارد و نام آشنا بودن آن برایشان مهم است. مانند: ملت، پارسیان، سامان و … . اما وقتی با درگاه پرداختی با نام جدید مانند زرین پال، بیت پی و … روبرو میشوند حس اعتمادشان را از دست داده و احساس نا امنی میکنند. که البته رفته رفته این موضوع بیشتر جا افتاده و مردم هر روز آشنایی بیشتری پیدا میکنند.

طراحی سایت املاک
طراحی سایت آموزشگاه
طراحی سایت گردشگری
طراحی سایت پزشکی

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button